22 ноября 2017



                                                                                         Смілянець Л. Л.
                                                                                                  вчитель початкових класів
                                                                                                  Волочиської ЗОШ І-ІІІ ст. №1
                    
                                   Принципи побудови інтегрованого уроку

                 У статті розглядаються характерні риси інтегрованого уроку  у початковій школі.

                  Ключові слова: інтеграція, інтегровані уроки, початкова школа.


            Як підвищити ефективність навчання? Як зробити, щоб учні захотіли не лише засвоїти певний рівень знань, а й навчитися самостійно мислити? Думаю, що на сучасному етапі це хвилює кожного вчителя початкових класів
           Головним для мене є навчити дітей вчитися, розвинути мову, розум, уяву. Сьогоднішній учень повинен уміти самостійно організовувати свою діяльність, діяти в нестандартних ситуаціях, вирішувати різноманітні проблеми, міркувати творчо.
          Із власного досвіду зауважу, що учні початкових класів краще сприймають і міцніше запам'ятовують новий матеріал, якщо він має опору на досвід і вже здобуті знання. А особливий інтерес  проявляється, якщо на уроці використовується інформація з інших навчальних  предметів. За 30 років педагогічної діяльності дійшла висновку, що предметні програми в початковій школі побудовані так, що знання дитини залишаються розрізненими за предметною ознакою. Але специфіка  учителя початкових класів полягає в тому, що він один навчає дітей по декількох дисциплінах. З урахуванням вікових особливостей учнів початкових класів  і сучасним рівнем розвитку науки кожен предмет є системою знань, умінь та навичок з різних областей . А об'єктивно закладені внутрішньопредметні зв'язки  могли б сприяти  встановленню міжпредметних зв'язків з метою інтеграції знань при розгляді певних об'єктів, явищ. Це стало поштовхом використання у своїй практиці  інтегрованих уроків.
          Саме вони є найбільш ефективними, цікавими для  учнів. На цих уроках діти працюють легко і з цікавістю засвоюють великий за об'ємом матеріал. Важливо і те, що отримані знання і навички застосовуються учнями початкових класів у практичній діяльності не лише в стандартних навчальних ситуаціях, а й дають дорогу для прояву творчим та  інтелектуальним здібностям.
          З іншої сторони, такі уроки дозволяють врахувати досвід школяра, урізноманітніти методи і прийоми роботи, уникнути повторів одних і тих же знань на різних предметах, тим самим зменшити витрати того часу, що дається на засвоєння знань. Цікаво, що інтегровані уроки знімають стомлюваність і перенапруження учнів за рахунок перемикання з одного виду діяльності на інший. Отже, використовуючи цей урок, виявила такі переваги:
- дозволяє систематизувати знання,
- формує  уміння і раціональні навички навчальної праці,
- сприяє формуванню цілої картини світу,
- сприяє розвитку усного і писемного мовлення,
- підвищує мотивацію, пізнавальний інтерес,
- сприяє розвитку мистецьких умінь та навичок,
- підвищує рівень вихованості учнів.
          Для мене інтеграція - це глибоке злиття, наскільки це можливо, в одному навчальному матеріалі, узагальнення знань. Хочу зауважити, що необхідно не сполучати різні уроки, а заповнювати матеріал одного предмета матеріалом іншого, об'єднуючи відібрані частини в єдине ціле. Потрібно прибрати дублювання матеріалу з інших уроків, приділити більше уваги тим завданням, які визначаю головними в даний момент навчання. Тоді ці уроки дозволять скоротити терміни вивчення окремих тем.
          Готуючись до проведення інтегрованого уроку,  продумую організацію навчальної діяльності учнів: зосереджую увагу на головній темі, готую матеріал у цікавій формі,
організовую творчий пошук пізнавальної діяльності, враховуюю особливості розвитку учнів початкових класів.
            Але одна із обов'язкових і основних вимог інтегрованого навчання - підвищення ролі самостійності учнів, тому що інтеграція неминуче розширює тематику матеріалу, що вивчається, викликає необхідність глибшого аналізу і узагальнення явищ. Адже інтегровані уроки покликані навчити дитину з найперших кроків в школі представляти світ як єдине ціле, в якому все взаємопов'язано.
          Саме тому у 1 і 2 класі не варто особливо акцентувати на інтеграції, оскільки у дитини ще не великий багаж знань, не сформувалися граматичні, обчислювальні та інші навички. Хоча й діти знайомляться з багатьма явищами, поняттями, предметами на ранньому етапі навчання, але мають про них елементарні уявлення. У міру навчання вони отримують усе нові і нові знання, поповнюючи і розширюючи вже наявні. Поступово у другому класі інтегрую літературне читання, українську мову, природознавство і образотворче мистецтво.
          А вже у 3 і 4  класах  можна інтегрувати частіше. У цьому складність інтегрованих уроків, оскільки необхідно зберегти динамічний розвиток будь-якої теми від її початку до завершення.
        Скільки може бути  уроків інтегрованого змісту – це вирішує сам вчитель.  Інтегрований урок - це творчість вчителя та учнів Для цього потрібно спочатку при календаризуванні проаналізувати календарні плани і відібрати такі теми з програм предметів, які близькі за змістом. До проведення інтегрованих уроків  готуюсь завчасно.
        Відшуковуючи ефективні напрямки роботи, по-новому підійшла до побудови навчального процесу. Але інтеграція в початковій школі, на мій погляд, ефективна не на кожному уроці. Не усі теми і розділи навчальної програми можна і треба інтегрувати .
           У моїй практиці найбільш вдале застосування інтеграції проходить на предметах гуманітарного циклу, мистецтва та "Природознавства". Інтеграція цих предметів  допомагає збагатити, активізувати словник, розвинути зв'язне мовлення, творчі здібності учнів, формує інтерес дітей до мистецтва. Інтеграційні уроки створюють атмосферу творчої єдності. Рівень грамотності молодших школярів залежить від того, наскільки діти регулярно читають. У цьому допомагають  інтегровані уроки  літературного читання з іншими уроками. Проте усе це повинно бути ретельно продуманим, все робиться ґрунтовно при високій щільності уроку і активній участі самих учнів, які повинні направити свій інтерес, емоції, інтелектуальні сили в потрібне русло.
          Для проведення інтегрованих уроків необхідно:
а) проаналізувати програми початкової школи по різних
навчальних предметах;
б) виявити однакові теми;
в) об'єднати їх з позиції провідної
теми.
          В інтегрованому уроці предметом аналізу виступають об'єкти, інформація про суть яких міститься в різних навчальних дисциплінах. І механізмом інтеграції в системі початкового навчання є образ, створений засобами різних видів мистецтва і створюваний дітьми в різних видах їх діяльності літературному читанні – слово,у природі - об'єкт ,у образотворчому мистецтві – малюнок ,у музиці - мелодія.
При підготовці до інтегрованого уроку проходжу такі кроки:
1.    відбір матеріалу, який вимагає інтеграції знань при його вивченні
закріпленні, узагальненні і контролі;
2.    створення таблиці, в якій вписуються предмети, сумісні теми, час проведення уроку:
3.    вибір форми проведення уроку;
4.    складання плану уроку;
5.    підбір матеріалів.
На інтегрованому уроці використовую поєднання індивідуальної, групової, фронтальної форм організації. Найчастіше при інтеграції літературного читання та інших уроків проводжу ранки, уроки-звіти, урок усний журнал. Завжди оцінюю можливості учнів. Потрібно бути впевненим в тому, що завдання для них посильне. Будуючи інтегрований урок, дотримуюсь таких принципів:
-  чіткість, компактність, стислість навчального матеріалу,
- логічна взаємообумовленість  матеріалу інтегрованих предметів на кожному етапі уроку,
- об'єднання блоків знань двох - трьох різних предметів,
- правильне визначення головної мети інтегрованого уроку (зі змісту предметів беруться тільки ті відомості, які потрібні для її реалізації),
- зняття напруги, перевантаження, стомленості учнів за рахунок перемикання їх на різноманітні види діяльності в ході уроку,
- ретельне визначення оптимального навантаження різними видами діяльності учнів на уроці.
          Отже, інтегровані уроки сприяють формуванню цілісної картини світу, розумінню зв'язків між явищами у природі, суспільстві і світі в цілому, сприяють міцнішому засвоєнню знань, спонукають до пошукової і дослідницької діяльності.

                                Список використаних джерел та літератури

1.    Артемова Л.Г. Щоб дитина хотіла і вміла вчитися // Дошкільне виховання. - 2000. - № 5. - С. 6-7.
2.    Бех І. Інтеграція як освітня перспектива // Початкова школа. – 2002. – №5. – С.5–6.
3.    Інтегровані уроки в початковій школі / Упоряд. Н. С. Вегера — Тернопіль – Харків: Ранок, 2010. — 160 с. — (Серія «Відкритий урок»).