11 января 2016

Проект з природознавства у 2 класі "Як бджоли готуються до зими"



                                 Зміст
Вступ ………………………………………………………………………………….2
Паспорт проекту «Як бджоли готуються до зими»……………………………...4
Методичні матеріали
Урок природознавства 2 клас………………………………………………………..11
Урок розвитку зв'язного мовлення «Складання казки про бджілку»……………..16
Урок – змагання з української мови………………………………………………....19
Урок трудового навчання «Виготовлення із паперу бджілки» …………………...24
Урок образотворчого мистецтва «Малювання сот у техніці «вітражі»……...........29
Заняття на ГПД «Малюємо бджілку»………………………………………………..33
Свято-захист проекту «Як бджілки готуються до зими»…………………………..36.
Висновки ……………………………………………………………………………...50
Дидактичні матеріали
Вікторини …………………………………………………………………………….51
Народна мудрість ……………………………………………………………………52
Художня творчість……………………………………………………………………57
Інсценівки ……………………………………………………………………………60
Додатки ……………………………………………………………………………….62
Список використаної літератури …………………………………………………...65

  
 

                                     Вступ

«Учні другого класу вже мають незначний досвід роботи над міні-проектами. Для молодших школярів домінуючими залишаються ігрові (рольові) проекти – безпосередньою метою яких є участь у груповій діяльності: різні ігри, постановки лялькового театру, або виконання різного роду ролей, розваги, тощо.
Важливе значення у формуванні особистісного ставлення до об'єктів вивчення належить практико-орієнтованим проектам, які передбачають вивчення природи рідного краю, проблем, пов'язаних з навколишньою природою, формують в учнів емоційно-ціннісне ставлення до природи.
Реалізуючи інформаційні проекти – розповіді в самій різноманітній формі – усній, письмовій, вокальної пісні, підготовці презентаційних матеріалів тощо, у школярів формуються способи самоорганізації навчальної діяльності, вміння роботи з природничою інформацією (пошук необхідної інформації в довідкових виданнях, в тому числі на електронних носіях, у мережі Internet), комунікативні та комунікаційні уміння та навички.
Творча самостійна діяльність школярів – це сучасна  потреба. Сьогодні, як ніколи, необхідні люди творчі, креативні, здатні ламати звичні стереотипи. Модерніза­ція змісту освіти передбачає використання інноваційних освітніх технологій та нових методичних підходів, що сприятимуть не на­копиченню учнями знань і вмінь, а спону­катимуть школярів до перенесення їх у нову ситуацію, до активної творчої діяльності, неординарного розв'язання проблемних за­вдань.
Залучення учнів другого класу до участі у творчих проектах  створює умови для реалізації творчого та креативного потенціалу молодших школярів. Творчі проекти не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників. Вона розвивається, підпорядковується кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Кінцевим продуктом творчого проекту можуть бути малюнок, журнал, альманах, газета, екологічний знак, плакат, постер, збірка, колективний колаж, відеофільм,  вечір, свято, вистава, сценка, годівниця, тощо.
Програмою передбачено таку тематику проектів: «Будьмо знайомі!» (походження назв рослин і тварин), «Як готуються до зими бджоли?», «Не зривай первоцвітів», «Квіти в моєму житті», «Книга скарг природи», «Лісова аптека». Вчитель може змінювати тематику проектів, враховуючи інтереси учнів та їх батьків, регіональні особливості, матеріально-технічну базу навчального закладу, рівень підготовленості учнів, тощо. Вибираючи теми для проектів, доцільно провести опитування або анкетування, запропонувавши учням підкреслити декілька проблем, які їм найбільш цікаві. Проекти і тим особливі, що можна інтегрувати проблеми і змінювати акценти. Адже основна мета проектної діяльності не стільки поглибити знання учнів з даного питання, як набути досвіду самостійного вирішення завдань, вміння формулювати задачі і ставити запитання,  працювати в команді, знаходити нестандартні і оригінальні рішення проблеми, розкрити свій індивідуальний потенціал, проявити творчість.
Проектна діяльність сприяє формуванню ключових компетентностей учнів, підготовку їх до реальних умов життєдіяльності. Вона виводить процес навчання і виховання зі стін школи у навколишній світ природи».
                                                              Т.Г.Гільберг, Т.В.Сак.


  

                        Паспорт проекту
Тип проекту
-         навчальний;
-         міжпредметний (природознавство,читання, українська мова,  трудове навчання, образотворче мистецтво);
-         груповий;
-         середньотривалий.

Мета  проекту
навчальна
 формувати в учнів життєві компетентності і навички пошукової діяльності;
формувати уміння досліджувати матеріали, спостерігати за комахами фіксувати результати.
 узагальнювати знання учнів про зміни в житті комах.
розширити знання та уявлення дітей про особливості та життя бджіл
розвиваюча
розвивати усне і писемне мовлення;
збагачувати словниковий запас,
розвивати зв'язне мовлення дітей
удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою;   
виховна
виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
виховувати у дітей дбайливе ставлення до природи , гуманне ставлення до комах

Методи:
*Пояснювально - ілюстративний : бесіди , розповідь , презентація , розглядання дидактичних картинок , ілюстрацій про природу .
*Репродуктивний : включає спільні дії педагога і учнів : створення книг - саморобок , образотворча діяльність ( Малювання , ліплення)
*Евристичні і пошукові методи : з метою розвитку творчих здібностей дітей.

Проблема
Де зимують бджоли?

Змістові питання
Коли бджоли роблять перший і останній виліт? Як бджоли збирають корм? Яке значення бджіл у природі? З кого складається бджолина сім'я? Які є вулики? Який обов’язок у бджоли? Коли і чому рояться бджоли? Чим живляться бджоли? У яких рослинах більше меду? Який інвентар потрібен для догляду за бджолиними сім'ями? Як зимують бджоли? Чи є вороги у бджіл? Що символізує бджола? Яку роль відіграє бджола у символіці? У яких видах образотворчого мистецтва зустрічається бджолина тематика? Як використовують бджіл у нетрадиційних методах діагностики?
Тривалість проекту: тиждень

Форма захисту: відкритий урок з презентацією робіт учнів та їх батьків.
Кінцевий продукт: виставка робіт, свято.
Керівник проекту: учитель.
Учасники проекту: учні 2-Б класу, батьки, медична сестра, пасічник.
Матеріали та ресурси
цифровий фотоапарат, DVD-програвач, засоби для зв'язку з інтернетом, лазерний диск, сканер, комп'ютер
Вимоги до учасників проекту

                       Учасники проекту повинні бути:
-         чесною і порядною людиною;
-         ініціативними;
-         давати поради, але ненав’язливо;
-         вміти відповідати за свої дії, вчинки, слова;
-         гідно сприймати зауваження;
-         за роботою не забути про відпочинок.

Діяльність учнів
              На початку проекту учні ознайомлюються із завданнями і планують свою діяльність. Згодом вони обговорюють етапи роботи. В ході роботи діти ведуть спостереження за бджілками в різні пори року і періоди доби, фіксують записи про побачене, фотографують, зустрічаються з пасічником, використовують інформаційні джерела, складають  кросворди, малюють, виготовляють вироби з різних матеріалів, печуть тістечка з меду, займаються в комп’ютерному класі для вивчення програми Power Point. Аналізують, порівнюють, систематизують, роблять висновки, набирають тексти, вчаться працювати в колективі, налагоджувати партнерські стосунки. По закінченню роботи над проектом демонструють свої напрацювання в групі. В кінці проекту учні оцінюють свою діяльність, презентують оформлені матеріали батькам, ровесникам з інших класів.

                       Етапи навчального проекту
І етап. Стратегія проекту

1 . Бесіда «Бджілка - невтомна робітниця »
Мета : викликати інтерес , розширювати знання та уявлення дітей про життя бджіл; збагачувати словниковий запас, зв'язну мову дітей; вчити дітей давати повні відповіді на питання по тексту .

Ви любите мед ? Мед дають бджоли . З усіх комах вони найближчі друзі людини . Люди називають бджіл трудівницями . Вони давно приручили бджіл і будують для них спеціальні будиночки - вулики. А місце, де стоять вулики , називається пасікою .
Знаєте, з чого виходить мед ? З солодкого соку квітів - нектару. Бджола збирає його своїм хоботком .
     Бджола медоносна комаха. Вона збирає квітковий нектар і перетво­рює його на мед. Мед дуже цінний продукт. Бджоли запилюють сільсько­господарські культури, завдяки чому значно підвищується їх урожайність.
    Готуючись до зими, бджоли затикають прополісом усі щілини, змен­шують льоток (віконечко, через яке влітають і вилітають з вулика). А коли настає похолодання ( до + 7 — + 10°С), бджоли щільно скупчуються на рам­ках і утворюють так званий клуб.
                                         
Бджоли живуть у своїх будинках сім'ями. З воску , який виділяється у бджіл на черевці , вони будують стільники - великі пластини з осередками . В одних осередках бджоли зберігають мед і пилок , в інших знаходяться бджолині яйця або личинки.

2. Бесіда «Професії бджіл»
Головна в сім'ї бджолина цариця - матка. Вона весь час відкладає яйця , з яких виводяться молоді бджілки. Всі бджоли зайняті справою . Робочі бджоли літають за нектаром , будівельники ліплять нові стільники , бджоли - няні доглядають за маткою і личинками. Спостерігаючи за бджолами , люди дізналися , що у них є своя мова . Прилетівши у вулик , робоча бджола розповідає іншим бджолам , де є багато хороших квітів . Тільки каже вона це не голосом , а танцем , кружляючи на стільниках . Якщо вона робить кола, то квіти близько. Якщо вісімки - значить далеко. Іншими фігурами танцю вона показує бджолам , куди потрібно летіти . Бджоли весь час трудяться , запасають мед . Цим медом вони годуються всю зиму. Вони запасають його так багато, що люди - бджолярі можуть його брати , а бджолам все одно вистачить.
Бджоли приносять велику користь людям . Вони запилюють рослини. Кажуть : «Квіти без бджіл , а бджоли без квітів не живуть ». Окрім меду , бджоли виробляють віск , прополіс . Прополіс допомагає загоєнню ран. Навіть бджолина отрута застосовують у медицині як ліки від багатьох хвороб. Бджоли, напевно, самі корисні для нас комахи із всіх комах земної кулі. Всі продукти життєдіяльності бджіл (а їх чимало: мед, прополіс, бджолиний віск, перга, маткове й трутневое молочко, обніжжя й бджолина отрута) людин використовує з великою користю для себе. Бджола - символ працьовитості й колективізму, користь у сільському господарстві від бджіл величезна, оскільки вони є одними із самих активних запильників квіткових рослин

3 бесіда «Свята бджола»
 Бджола стала емблемою Діви Марії. Українці називають бджолу "святою". Священне значення бджоли грунтується на легенді, що вона жила колись у раю, просила дозволу в Бога брати з квіток поживу.
Українці з великою пошаною ставилися до бджоли, ніколи не говорили, що вона "здохла", а лише - "померла" (як про людину). На Паску потрібно було навіть… вітатися з нею, щоб був багатим взяток.

З настанням осені вулики переносять з пасіки в теплі сараї на зимівлю . Взимку бджоли не сплять , але стають повільними. Турботливі бджолярі утеплюють вулики і залишають своїм помічникам медку , щоб вони були ситі довгої , морозної зими .

Задати питання дітям :
Чим харчуються бджоли ?
Як живе бджолина сім'я ?
Як називається бджолиний будиночок , який будує людина для бджіл?
Що дають бджоли людині ?
Хто любить бджолиний мед ?

ІІ етап. Планування проекту
1.     Обирання запропонованого проекту.
2.     Обмірковування шляхів розв’язання проблеми.
3.     Пошук матеріалів із теми: теоретичних і практичних.
4.     Створення екскурсійних маршрутів з теми.
5.      Визначення джерел інформації, використання їх у проекті.
6.     Об’єднання в групи.
Робота в творчих групах за спеціальними завданнями (4групи):

Група «Шукачі знань»
-         шукає прикмети про бджілок;
-         добирає малюнки та фотографії.

Група «Дослідники»
-         досліджує розміри та зовнішній вигляд комах;

Група «Практики»
-         готує матеріал для виготовлення поробок по темі;
складає виставку робіт.

Група «Юні літератори»
-         Шукають загадки, прислів’я та приказки до теми проекту


ІІІ етап. Реалізація проекту
1.     Виставка малюнків та виробів «Працьовита бджілка» (учні).
2.     Презентації  учнівські
3.      Ігровий та дидактичний матеріал. (учитель).
4.       Відкритий урок .
5.       Захист проекту з даної теми. Запрошення гостей
                      Виконання проекту
І. Пошук інформації про джмелів та бджілок в літературі.
ІІ.    Інформація
     Недаремно бджола здавна вважалася символом працелюбства, старанності та пильності. Життя цієї комахи справжній подвиг. Вони мусять працювати все своє недовге життя (від40 до200днів). Бджоли ніколи не сплять, навіть узимку, бо якщо вони не будуть рухатися, то помруть від переохолодження.
      Всього на світі близько2000 видів бджіл, і тільки 4 види з них виробляють мед.
ІІІ.   Спостереження за комахами у природі.
а) Зовнішній вигляд комах. Спільне та відмінне.
б) Чим живляться комахи.
в) Коли вперше з’являються навесні.
г) Спостереження за змінами в поведінці комах перед негодою.
ІV.   Виготовлення та створення виставки дитячих робіт.


                  Квітка проекту
   «Як бджоли готуються до зими»


 



         Методичні матеріали

Урок природознавства 2 клас
   Як бджоли готуються до зими

Мета: ознайомити учнів зі змінами, що відбуваються в житті бджіл восени; розвивати спостережливість; формувати навички охорони природи на прикладі комах.

                                               Хід уроку
I. Організаційний момент
II. А ктуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

1. П еревірка домашнього завдання
2. Р обота над загадками
Я труд поважаю,
Все літо літаю
У поле, до гаю,
Збираю медок
Із різних квіток.

Кого не злюблю,
Того жалом колю. (Бджола)

Стоїть завод у полі.
Який? А це секрет.
Працюють в ньому бджоли,
Виготовляють мед. (Вулик)

III. По відомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як бджоли готуються до зими.

IV. В ивчення нового матеріалу
ІІ. Пізнавальна діяльність.Робота над ілюстрацією бджілки.
Бджола має велику, покриту волосками голову, з боків якої міститься двоє складних очей а між ними -  три прості очка. Спереду відходять довгі вигнутівусики. У темному вулику  вусики мають найбільше значення.
Квітки бджоли розшукують за допомогою зору і нюху.  Розрізняють лише жовтий і синій кольори, а червоного не бачать, хоча  невидиме для людини ультрафіолетове проміння розрізняють. Гризучими верхніми щелепами бджола будує комірки. розминає і обробляє віск, а сідаючи на квітку, знімає пилок. Нижньою щелепою й довгою нижньою губою бджола злизує та висмоктує нектар. Потім бджола поміщає нектар в комірки стільників, де він перетворюється на мед. Груди  бджоли теж вкриті волосками, на спині дві пари напівпрозорих крил. Ноги пристосовані для збирання пилку й будування стільників.

1. Р обота за підручником (с. 60–61)
Бджо­лина сім'я подібна до королівства. У кожному вулику проживає 20-60 тисяч бджіл. Найголовнішою в бджо­линій сім'ї є матка. Її легко впізнати серед бджіл, тому що вона значно довша і важча за інших. Довжина матки ся­гає 22 мм. Єдиним її завданням є відкладування яєць, тобто народження сім'ї. Хоча вона й є «родоначальни­ком», але без інших бджіл може прожити не більше трьох днів. Бджоли дуже уважні до матки, завжди поруч з нею, годують її та оберігають від небезпеки. У сім'ї мат­ка живе не довше п'яти років, після чого відбувається так звана «зміна влади»: бджоли виводять молоду, яка знищує свою попередницю.
Є в гнізді й декілька трутнів (бджіл чоловічої статі), які з'являються навесні, коли починається розмноження бджіл. Наприкінці літа закінчується співпраця бджіл з трутнями, а потім бджоли їх виганяють.
Уся бджолина сім'я відчуває найменші зміни в погоді, здатна орієнтуватися по силових лініях сонячного проміння та ландшафту. Адже у бджоли п'ятеро очей. Крім двох основних, на панцирі голови знаходяться ще троє майже непомітних очей — це рецептори інтенсивності освітлення. Ось тому бджоли безпомилково визначають час доби. Всі вони працюють швидко, й результатом їхньої праці є безцінна продукція, що не має аналогів.
Дуже молоді бджоли прибирають у вулику, підтриму­ють відповідну вологість і температуру повітря в ньому, годують личинок, сторожують гніздо, складають у комірки для тривалого зберігання квітковий пилок, випа­ровують зайву воду з нектару і переробляють його на мед.
Робочі бджоли поділяються на вуликових (нельотних) і польових (льотних). Орієнтовно на 20-й день свого жит­тя бджоли вже вилітають збирати корм. а їхні старші сестри, в свою чергу, задовольняють потребу сім'ї у воді, яку переносять у медовому зобику.
Одним зі структурних підрозділів вулика є розвідка. Бджоли- розвідники не мають права на помилку, тому що беруть мед, як пальне на дорогу, лише в один напрямок.
Знайшовши джерело медозбору, негайно повідомляють про нього сім'ю. Цікаво, як же вони цс роблять? Бджоли виконують складний танець, показуючи, куди треба летіти, на яку відстань, як багато нектару виділяють квіти. Та буває так. що дві розвідниці виявили різні місця медозбору (одна в лісі, іншав полі). Бджоли полетять за тією, котра буде енергійнішою й довше танцюватиме, й не помиляться:
Існує в бджолиній сім'ї й зовнішня охорона. Ці бджоли безпомилково визначають ворога за запахом, не пускають до вулика чужих, ніколи не сплять, мають особливо чут­ливий нюх.
Щоб бджолі зібрати 100 г меду, їй потрібно відвідати 1 мільйон квіток. У сприятливий рік бджолина сім'я заготовляє 50—70 кг меду лише за час квітування липи. Щоб зібрати 5—6 кг гречаного меду, комахи повинні побуваті на 8—9 мільйонах квіток.

2.Асоціативна квітка
           Давайте складемо квітку зі слів, які на вашу думку мають відношення до бджілки. В серединці квітки і буде слово «бджола». Вчитель, чи сильніший учень, записує  маркером слова, які діти асоціюють зі словом «бджола».

2. Фізкультхвилинка
Щось повісили носи.
Із-за парт не вийшли всі.
Вгору добре потяглись,
На носочки піднялись.
Опустились легко вниз,
І подув в обличчя бриз.
Як дерева покачало:
Вправо-вліво, вліво-вправо.
Біля парти всі присіли,
Потім встали й полетіли.
Руки в боки узяли,
На всі боки повели.
Руки вниз всі опустили
І за парти тихо сіли.


V. Узагальнення й систематизація знань
1. П овідомлення «Як бджоли готуються до зими»
Готуючись до зими, бджоли не впадають у сплячку. З настанням холодів вони перестають рухатися, збиваються в купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжують живитися медом і цукровим сиропом, який їм спеціально постачають бджолярі. А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками. Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток (віконечко, через яке влітають і вилітають з вулика).

2. Робота над загадкою
— Як називається продукт, який бджоли дають людям?
Солодкий, та не цукор,
липкий, та не цукерка,
смачний, та не цукерка.(Мед)
— Бджола — медоносна комаха. Вона збирає квітковий нектар і пере-
творює його на мед. Мед — дуже цінний продукт.

3. Прикмети
- Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.
- Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку.
Прислів’я
- Бджоли раді цвіту, а люди літу.

VI.
П ідбиття підсумків. Рефлексія
— Що роблять бджоли з настанням холодів?
— А як люди допомагають бджолам готуватися до зими? (Утеплюють вулики, годують бджіл сиропом.)
VII. Домашнє завдання














   Урок розвитку зв'язного мовлення
Тема: складання казки про бджілку
Мета: Навчати молодших школярів знаходитипотрібну інформацію із заданої теми, правильно будувати власні висловлювання,спостерігати, аналізувати, узагальнювати підібраний матеріал. Закріпити знання
про комах, зокрема бджіл, нагадати дітям про їх користь.Розвивати уяву, мислення   , усне мовлення, діалогічне мовлення. Виховувати бережне ставлення доприроди, в тому числі і бджіл.

Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
-         Що називається текстом?
-         З яких частин складається текст?
-         Чи можна до тексту дібрати заголовок?
-         Які типи текстів ви знаєте?
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми підведемо підсумки довгої і клопіткої роботи. Кожен з вас гарно попрацював, зібрав багато матеріалів до сьогоднішнього уроку, на якому ми з вами будемо казкарями. Кожен з вас матиме можливість скласти свою казку про бджілку.
IV. Хвилинка каліграфії.
Щоб гарно і швидко писати ми потренуємо пальчики.
І і, із, під, між, ін, різ, ірис, бджілка, індик. 
Бджiлка бджiлку запитала:
-Де ти меду назбирала?
I сказала iй бджола:
-З липи меду принесла.
V. Робота з мовним матеріалом
1. Загадки (учні зачитують загадки про бджілку)
1) Збираю медок iз квіточок.
     Кого не люблю – жалом колю (Бджола)
2) Взимку спить,
    Влітку бренить,
    Понад лісом літає,
    Солодку росу збирає (Бджола)

2. Прислів'я та приказки
1) Люди раді літу, а бджола квіту.
2) Бджіл тримати – не в холодку лежати.

3. Повідомлення про бджіл, які виписані з енциклопедії або іншої наукової, довідникової та художньої літератури.

Щоб бджолі зібрати 100 г меду, їй потрібно відвідати 1 мільйон квіток. У сприятливий рік бджолина сім'я заготовляє 50—70 кг меду лише за час квітування липи. Щоб зібрати 5—6 кг гречаного меду, комахи повинні побуваті на 8—9 мільйонах квіток.


Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне Сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Нумо дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли! Встали – сіли!
Бачте, як розвеселили?!
Стало й Сонце танцювати,
Нас до кола закликати.
Нумо, разом! Нумо, всі!
Потанцюймо по росі!

4. Хвилинка поезії. Акровірш.
Біля гаю хатку маю
День у день я вилітаю.
Жде на мене праця влітку.
Оглядаю кожну квітку.
Легко лину над лужком,
А частую всіх мед.       (В. Довжик)

5. Народні прикмети, пов'язані з бджолами.
1) Рано вилетіли бджоли – буде гарна весна.
2) Бджоли дзижать сильно у зимку – до дощу.
3) Бджоли літають допізна – на непогоду.
4) Бджоли злі і жалять – перед посухою.
5) Якщо загули бджоли над горобиною, то незабаром почнеться літо.


VI. Робота над складанням казки.
1.                 Бесіда з учнями.
2.                 Словникова робота на дошці:
у вулику, нектар, пригода.
3. Згадати як починаються казки (Жили собі, одного разу, якось).
4.Підбір заголовка
- Пригода під час грози
- Неслухняна Бджілка
- У лісі.
VІІ. Зачитування робіт
VІІІ. Підсумок уроку


















     Урок української мови у 2 класі
Тема: підсумковий урок-змагання
Мета. Узагальнити знання учнів. Вправляти у розрізненні видів тексту, типів речень. Виховувати любов до природи. Збагачувати словниковий запас. Розвивати творче мислення.
Поглибити знання дітей про господарську діяльність людей нашого краю. Ознайомити із способом добування мети та життям бджіл. Прищеплювати любов і повагу до професії пасічника.
Матеріал до уроку: підручники, зошити, ручки, таблиці, сюжетні та предметні малюнки (8 шт.), роздатковий матеріал, сигнальні картки (15 шт.), вага (1 шт.)
Хід і план уроку.

І. Організація класу до уроку
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
"Життя бджілки-трудівниці”.
 
Заглибитися у весь світ природи вам допоможуть ось ці малюнки (показую), а символом сьогоднішнього уроку буде маленька працьовита комаха – бджілка (показую малюнок). А так як сьогодні в нас буде урок - змагання, то ми поділимось на дві команди (ділю).
І команда "Бджілки-медоносиці”.
ІІ команда "Бджілки-трудівниці”.
Ми будемо збирати наш "мед” у вулики.
- Хто з тварин найбільше любить мед? (Ведмеді).
      Так, ведмеді. Вони прибули до нас на сьогоднішнє змагання і будуть пильно спостерігати, яка із команд назбирає більше меду (набере більше балів). А так як урок у нас казковий, то у наших вуликах "мед” зразу перероблять у призи для вас. Виграє та команда, чий вулик при зважуванні виявиться важчим. Хто буде працювати найкраще, той принесе користь не тільки своїй команді, а й собі.
       На ваших партах є по 6 бджілок (балів). За кожну правильну відповідь ви одержите 2 бали і повернете карточку малюнком вверх. За 6 правильних відповідей дитина зможе одержати найбільшу кількість балів – 12. Оцінки занесемо у журнал.
        Протягом всього уроку бджілки-помічниці стежать за правильними відповідями і сумують бали командам і кожному учневі окремо.
Протягом всього уроку використовую картки для диференційованих завдань трьох рівнів.
ІІІ.Узагальнення знань учнів.
а)Загадка (усно)
Трудівниця я мала
Де я тільки не була!
І на луках, і в садах,
На гілках і на квітниках…
І не знала я спочинку
Ні на мить, ні на хвилинку
Скільки ж то було роботи –
Все носила мед у соти.
Посиджу на квітці трішки.
Бо стомились крильця й ніжки.
(Бджілка)
б)Звуко-буквений аналіз (усно) – використовуючи таблицю.
Бджілка – 2 скл., І – наголош., 7 б., (бе, де, же, і, ел, ка, а), 6 зв. [б, дж, і, л, к, а].
в)Словникова робота (таблиця)
На сьогоднішньому уроці у нас зустрінуться ось такі слова:
Мед
, стільники, вулик, пасіка, нектар, віск.
- Що означає кожне з цих слів?
Доповнюю відповіді дітей, використовуючи "Тлумачний словник школяра”.
г)Творча робота (біля дошки).
а) підбір споріднених слів ( 3 слова);
б) розбір за будовою:
мед - медовий, медяний, медочок
квіти - квітковий
,квітень, квіточка
Перевірка завдання
д)Робота над текстом (з таблиці)
                             Мед на всяк смак
Мед – це чудовий продукт, який подарувала нам природа. Він може бути квітковий, цукровий, із солодких фруктів та плодових соків. Найціннішим вважають квітковий. Липовий мед належить до найкращих медів. Він має приємний запах і смак. Гречаний мед прославився своїми лікувальними властивостями.
                         
                                  

- Це текст чи ні? Чому? (Так. Речення зв’язані за змістом. Можна придумати заголовок).
- Який це текст? (Розповідь).
- Які є ще тексти? (Опис, міркування).
- Прочитати деякі розповідні речення так, щоб вони стали спонукальними.
Запис речення (самостійно) у зошит.
Липовий мед належить до найкращих медів.
а) Поставити знак наголосу; (письмово)
б) розібрати на частини мови; (письмово)
в) встановити зв'язок слів у реченні (усно)

- Хто живе у вуликах?
- Як називають те місце, де багато вуликів? (Пасіка)
Фізхвилинка
Виповзає бджілка квола.
Оглядається навколо.
Бачить сонечко. Зраділа.
Загуділа. Полетіла.
Запах меду чує скрізь
і летить на запах в ліс…
Заховала мед за щічки,
Понесла своїм сестричкам.
Вдома всіх почастувала,
Потім танець почала.
Вліво - круть і вправо - круть,
Тричі крильцями змахнуть…
В танці бджілка розказала,
як вона медок шукала
е)Робота з роздатковим матеріалом
(посібник "Їжачок-лісовичок” (с.5)
Показую малюнок пасіки в цьому посібнику.
а) Розгляд малюнка;
б) списування тексту;
в) підкреслити ненаголошені е-и в коренях слів, які треба перевірити;
г) підібрати потрібні слова;
           У садах по-весняному вбралися вишні, черешні, яблуні та груші. А серед білих та рожевих пелюсток літають золоті бджілки. Вони збирають нектар. Прислухайся, і ти почуєш незвичайну весняну музику – бджолину.
г) взаємоперевірка зошитів
(робота в парах);
д) пояснити правопис слів незвичайну, весняну
є)Робота з підручником:
с. 81 вправа 90
а) прочитати;
б) слова у 2 реченні поділити на склади для переносу (усно) – використовуючи роздатковий матеріал;
в) виписати слова, у яких відбулось чергування приголосних у коренях слів;
крихітка – крихітці
мурашка – мурашці
г) підібрати свої слова до даного зразка.
ж)Творча робота:
а) скласти речення на тему "Бджоли” (письмово), щоб у коренях деяких слів було можливим чергування голосних чи приголосних у коренях слів.
(Використати малюнки на дошці, використати таблицю "Чергування у коренях слів”);
б) перевірка завдання.
з)Робота над прислів’ями:
Мала бджілка, та й та працює
а) пояснити;
б) до даних слів підібрати споріднені,
які належать до різних частин мови:
працює – праця, працьовитий;
квітка – квітковий, квітує;
липа – липне, липовий;
світлий – світло, світить.
Ознайомлення з прикметами:
Ранній виліт бджіл – ознака, що настане тепла весна.
а) прочитати;
б) підібрати слова з подовженими приголосними.
и)Групова робота (з деформованим текстом)
І в. ІІ в.
Цвітом, у, буйним, деревця та, молоденькі, сади, біліють Метелики, бджілки,
роботящі, над, ними, літають та (У саду біліють буйним цвітом
молоді деревцята) (Над ними літають метелики та роботящі бджілки)
Перевірка (команді переможців по 2 очка кожному)
Пояснити правопис слова метелики
Дати приклади інших слів на дане правило (ведмідь, сметана, директор)
Профорієнтація
- Хто працює біля бджіл? (Пасічники) – показую малюнки  
Так. У пасічників спеціальний одяг. Вони вивчили всі тонкощі роботи з бджолами. Це дуже хороша, почесна і корисна праця. Ви теж, коли захочете, в майбутньому зможете стати пасічниками. Щоб освоїти наукубджільництва, треба насамперед дуже добре вчитись у школі і бути слухняним.
і)Творча робота
Творення нових слів від слова
Пасічники – пас, січ, січка, часник, пан, пика, нас, сіни, ніс, час, санки, сани, сини.
Творення нових слів при допомозі префіксів
в за летіла (бджілка) при з до пере від
Поставити у множині
Поле –
                                         бджілка –
квітка –
                                        темний –
вулик –
                                        світлий –
солодкий –
                                   смачний –
ІV. Підсумок уроку
Читання вірша з таблиці
- З ким порівнюють вас, дітей? Чому (з бджолами)?
- З якими дуже працьовитими комашками можна порівняти бджілок? (з мурашками)
- Яким може бути мед?
Мед - солодкий липкий
смачний пахучий темний свіжий світлий коричневий гречаний жовтий
липовий лікувальний квітковий дієтичний рідкий бджолиний твердий густий
- Що ми робили, використовуючи матеріал про бджоли?
(Узагальнювали вивчений матеріал)
Слово помічницям-бджілкам (звертаючи увагу на іграшкових ведмедів):
1) Оцінки кожній дитині (бали з бджілок);
2) Оцінки командам (зважування солодощів, визначення переможців);
3) Призи дітям та гостям.
Завдання додому
а) з картками;
б) позакласне читання на тему "Бджоли”;
в) підібрати малюнки фотографії, вирізки з газет на дану тему для створення альбому







                                

                                   

                    




 Урок трудового навчання
Тема: виготовлення із паперу бджілки
Мета: вивчати особливості паперової пластики; формувати навички роботи з об’ємною паперовою формою; формувати основи просторового мислення, уміння сприймати; учити розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної паперової пластики; розвивати дрібну моторику руки; естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати інтерес до звичаїв і традицій свого народу.
Обладнання:
зоровий ряд: навчальні плакати, присвячені бджолі; вироби паперової пластики.
музичний ряд: музичні композиції
 Обладнання для учнів: альбом для малювання; простий олівець; гумка; кольоровий і білий папір; клей ПВА; ємності для клею і води: пензлик для клею; серветки; клейонка; ТЗН.
Тип: комбінований.
                                                ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Слово вчителя з елементами бесіди
• Як називається вид образотворчої діяльності, коли зображення створюється з паперу за допомогою ножиць і клею? (Аплікація)
• Як називається вид образотворчої діяльності, коли об’ємне зображення створюється з паперу тільки за допомогою складання? (Орігамі)
Папір має й інші можливості.
III. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми працюватимемо з папером і ножицями, а потім складемо його та отримаємо об’ємне зображення.
(Учитель показує зразок.)

IV. Викладення матеріалу .Розповідь учителя
А) матеріали:
Для виконання цієї поробки вам необхідно:
ножиці;
заготовки для виробу;
клей.

 Б) інструктаж:
Послідовність виконання творчого завдання
Виріжте заготовки виробу "Бджола".
Тільце бджоли склейте так, щоб вийшл
а трубочка, попередньо змастивши білу смужку клеєм.
Білі ділянки голови бджілки теж змастіть клеєм.
Приклейте один кінець голови бджілки до трубоч
ки  зсередини зверху, а другий кінець - зсередини внизу. 
Крила вироб
у зігнути по лінії і ту частину крил, яка позначена хрестиками, змастити клеєм.
Приклейте крила до т
іла виробу                           
                        Схема вирізування та складання
                     Індивідуальна робота за творчим завданням


V. Підбиття підсумків. Обговорення учнівських робіт
Під час обговорення окремо потрібно відзначити роботи учнів, які виявили особистий творчий підхід.



















   
       Урок образотворчого мистецтва
          Тема: малювання сот у техніці «вітражі»
Цілі:
• познайомити учнів з народними прислів'ями та приказками про бджіл;
• дати уявлення про  бджільництво, про цікаві факти з життя бджіл;
• дати поняття "вітраж", навчити створювати композицію в техніці вітражу;
• удосконалювати вміння працювати пензлем і фарбами;
• навчити користуватися кольором як засобом художньої виразності, фарбувати зображення в межах складного контуру;
• розвивати фантазію, спостережливість і творче мислення;
• формувати емоційно-естетичне ставлення до зображуваного, виховувати любов, доброту і дбайливе ставлення до навколишньої природи, інтерес до мистецтва та культури російського народу.  
          
Обладнання для вчителя:
• фотографії бджіл, сот, пасіки, вітражів;
• плакати, що розкривають користь бджіл;
• шаблони осередків;
• зразки олівцевого заповнення альбомного аркуша осередками, в кольорі і з контурною обведенням;
• плакати з холодними і теплими кольорами;
• аудіокасета з записом звуків природи.
Обладнання для учнів: альбом, простий олівець, гумка, фарби, баночка з водою, чорний фломастер.
                                                Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності
Звучить запис звуків природи.
– Щоб дізнатися, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці, спробуйте відгадати загадку:
Ця маленька трудівниця
Мед збирає як годиться: 
Все у вулик, все у соти, 
Не цурається роботи!

– давайте згадаємо, що таке народний календар?
– Виявляється, у наших предків був свій календар, який вони складали самі з року в рік, спостерігаючи за природою. Цей календар називається НАРОДНИЙ. Ще народний календар називають МІСЯЦЕ
ліком.
– За народним календарем 10 жовтня –
день Пасіки.
 II. Пояснення нового матеріалу
– Хто з вас знає, в чому бджоли зберігають мед? (У стільниках).

– У вулику робочі бджоли ліплять стільники з воску, що складаються з безлічі шестигранних комірок. У комірки вони збирають нектар і пилок квіток – їжу про запас, а також для зростаючого покоління .

Вчитель показує зображення сот, щоб всі діти мали уявлення про них. Звертається увага на їх природну красу, цікаву і правильну форму кожної клітинки.
     – ВІТРАЖАМИ називають картини, виконані на склі фарбами або складені з шматків скла за допомогою свинцевих вузьких смуг.
Це дуже старе мистецтво з'явилося більше півтора тисяч років тому. Спочатку воно прикрашало вікна костьолів, монастирів, церков, потім перейшло на громадські житлові будівлі. Світло, проникаючи крізь кольорове скло, відбиваючись на підлозі, стінах, створює фантастичну, казкову обстановку.
III. Практична робота
Дітям дають шаблони, і вони з їх допомогою спочатку олівцем зображують шестигранні комірки по всьому альбомному аркуші.
       
–Потім заповнюють комірки кольором. Їм пропонуються різні варіанти колірних поєднань і станів. Колорит роботи може бути в теплій або холодній гамі, на зближених або контрастних поєднаннях.
Коли робота підсохне, учні роблять контурне обведення "сот" фломастером чорного кольору.

   
    
IV. Підведення підсумків уроку.
В кінці уроку проводиться виставка робіт, дітям пропонується вгадати, який стан природи хотів відобразити автор вітража.
Короткий аналіз робіт.








 Заняття на групі
                                     продовженого дня
Тема: малювання бджілки
 
  Крок 1 Спочатку намалюйте  коло і похилу лінію в центрі. Не сильно натискайте, оскільки це лише допомога.
                                          
Крок 2 Тепер намалюйте круглі очі і зафарбуйте їх як у нас. Додайте дружню посмішку.
                                        

Крок 3. Виділяємо лінії першого кроку і додаємо на голову антени
.
                                

Крок  4. Все, що вам потрібно зробити зараз, це витягнути форму тіла бджоли,  кольором зафарбувати дві товсті  смужки по тілу. Зауважте, що кінчик тіла це госре жало бджоли.
                                  

Крок  5. Все, можете видаляти зайве і додавати крила.
    


             

   Свято-захист         проекту
Учитель.
Ми зібралися сьогодні на свято, яке називається «Таємниці бджілки-трудівниці».
Бджола і справді має багато таємниць. Бджоли зимують у вулику в великому клубку, температура всередині клубка досягає 30 °С. Вони всю зиму міняються місцями. Укус однієї бджоли вбиває мишу, а якщо декілька бджіл вжалять велику тварину, то вона може загинути. А ось ще один секрет життя бджілок: чим частіше комаха махає крильцями, тим далі від вулика знаходиться їжа. Сьогодні ви дізнаєтесь ще чимало цікавого про бджілок.
До свята наш клас розпочав готуватися заздалегідь. Ми збирали цікаві історії, вірші та прозові твори про бджілок. Діти часто заглядали в скарбницю української народної творчості, беручи звідти прислів’я, прикмети погоди. Впродовж тижня праця нашого класу була пов’язана із життям бджілок. Кожен із вас, шановні гості, отримав запрошення у вигляді вулика. Це запрошення ми виготовляли на уроці трудового навчання.
 учень
На моєму рушнику —
Квіти, як у квітнику:
Дзвоник, сон, лілея, біла,
А на мак ще й бджілка сіла.
учень
 «Жаль!» — жалілася бджола.
Я у лісі не жила.
Я не вчилася у школі,
Бо збирала мед у полі.
Але з дітками дружу,
Їм співаю: «Жу-жу-жу-у...»
  Жу-жу-жу.

Учитель.. Справжнім вісником весни серед птахів є шпаки, а серед комах — бджоли.
Колись давно бджіл ніхто не розводив, але якщо людям доводилось поласувати медком, то їм подобався його смак.

 учень
Зранку ще метка бджола
В поле подруг привела.
Дружно бджоли працювали —
Цілий день нектар збирали:
Трохи з гречки, з лип потроху,
Із дзвіночків та з гороху...
— Бочка меду — ось вам, люди!
Друга бочка завтра буде.

Презентація 1групи про будову бджоли
1. Бджола — представниця комах. Більшість комах живе один рік. Вчені запевняють, що лише 10 видів комах завдають шкоди людині. Решта — корисні або нешкідливі.
2. Бджілка — маленька коричнева комаха з жовтенькими смугами. Має прозорі крильця. У неї шість волохатих ніжок. Ними вона збирає пилок.
3. Послухайте, як робить це бджола. Її хоботок вправно проникає у квітки з нектаром. Вона скачує середніми ніжками пилок у кульки, кладе у кошики, що розташовані на задніх ніжках, і повертається у вулик.
4.У бджілки п’ять очей.. Завдяки їм бджілки визначають час доби, знають, коли повертатися додому. Вони розрізняють білий, жовтий і синій кольори.

 учень
Дві розвідниці-бджоли
В вулик звістку принесли:
При дорозі край села
Вранці липа зацвіла.

 учень
Липень, липень... Квітне липа.
В дідуся мого Пилипа
Бджілки в вулику живуть,
З липи меду принесуть.
Ой, який смачний медок!

 Презентація 2групи про життєвий шлях бджоли
1. Медоносні бджоли живуть великими сім’ями. Між членами сім’ї існує суворий розподіл обов’язків. Жодна бджола не втручається в справи інших.
2. У бджіл немає дитинства. Вже на третій день після свого народження, вони починають працювати: чистять і прибирають вулик.
Із четвертого дня годують личинок медом і квітковим пилком.
Комахи віком 2 тижні можуть на рамках будувати стільники.
3. На 19-й день бджола виконує роль вартового — пильно стежить за тим, щоб ніхто чужий не потрапив до вулика.
4.Приблизно на 25–26-й день свого життя бджоли вже вміють збирати нектар.
Старенькі їхні сестри носять до гнізда воду й далеко від житла не відлітають.
5. Живе робоча бджола влітку 35–65 днів. Причина такого короткого життя бджоли — важка робота.

 учень
Золотий бджолиний рій
Носить мед у вулик свій.
Працювати бджілки охочі —
З ранку трудяться до ночі.

Презентація 3групи про роботу бджоли
1. Праця бджілки дійсно заслуговує на повагу. Щоб зібрати 1 г меду, їй потрібно облетіти 7 млн квіток конюшини!
2. Щоб зібрати 1 кг меду, бджола робить 65 тисяч вильотів.
3. Щоб зібрати потрібну кількість нектару, бджолі за один раз потрібно облетіти не менше 1000 квіток.
4. У сонячний день бджола здійснює не менше, ніж 10 таких вильотів.
5. У пошуках меду бджілка відлітає від вулика на відстань до 10 км, а бачить бджілка на відстані 1 м.

       учень
Чепуруха золотенька
Встала з сонечком раненько,
Як роса з трави упала —
Всі квітки обцілувала,
А квітки їй за цілунки —
Солоденькі подарунки.

 учень
Синьоокий ранок грає на сопілку.
Бджоленят в дорогу наставляє бджілка:
— Де б ви не літали — чи в саду, чи в лузі,
Уклоніться кожній квіточці в окрузі.
А ще побажайте їм красного літа —
І багато меду подарують квіти.
учень

В житті повинні всі трудитись,
А потім можна й веселитись.
2-й ведучий
Пам’ятати повинні і ми:
«Літом треба готуватись до зими».

 учень Відгадайте загадку.
Цілий ранок, цілий ранок
Тягне стружку мій рубанок.
З дідусем ми цілий день.
Дім будуєм для людей.
Дім на тисячу людей.
Дім без вікон, без дверей!
Тільки є у домі вічко,
Вічко зовсім невеличке.
Є з вощиною і рами —
Пахнуть цвітом і медами.
Ми ладнаєм дах на нім.
Що за дім?
І хто житиме у нім?
      
Презентація 4групи про бджолину матку
 1.Справді, бджоли живуть у вуликах. Сім’я медоносної бджоли дуже велика і називається вона рій. Головною є матка. Вона не здатна добувати їжу або будувати гнізда. У неї одна турбота — відкладати яйця. Навколо неї — охорона. Бджоли годують її маточним молоком, оберігають. Захищати бджолу повинна кожна бджілка.
2.Якщо матка гине, то гине останньою. До того ж, вона не б’ється ні з ким, хіба що з іншою маткою.
3. Іноді з личинки народжується бджілка-хлопчик. Це трутень. Він живе влітку і є ледарем. Тому наприкінці літа бджоли виганяють трутнів із вулика, і вони гинуть.
— А чи є у бджілок вороги?
4. Так. Це птахи — бджолоїд та сорокопуд, міль, метелик Мертва голова, оси, які крадуть мед, та ще різні хвороби, від яких бджоли гинуть.
 учень
Хоч і не пташка, крилечка має,
Поміж квітками в полі літає,
Збере пилочок — і шусть у дірку!
Збудує з того нову комірку.
Солодкі соки приносить з квітів,
А з того буде для вас мед, діти.

Інсценізація «Розмова квітів»
Виходять дві Квітки.
2-а квітка. Бджоли — це наші запилювачі. А мед — це наша подяка бджілкам за запилення.
1-а квітка. А в медовому шлуночку бджоли нектар зазнає довгої обробки. Крапельку нектару бджола то проковтує, то випускає з рота, і так робить 240 разів.
2-а квітка. А щоб випаровувалася зайва волога, бджола своїм «вітерцем» (26 400 змахів на хвилину) продуває увесь вулик. Нектар насичується ферментами, вітамінами; знищуються мікроби; відбувається стерилізація.
1-а квітка. Так ось чому мед багато років зберігає свою свіжість і не псується! Бактерії йому не страшні. Підраховано: щоб приготувати 100 кг меду, бджола повинна взяти нектар близько мільйона квіток.
2-а квітка. А ростемо ми всюди і завжди раді новій зустрічі із бджілками.
Учитель. В одній із книг, що була видана 1627 р., написано так: «Мед є сік роси небесної, який бджоли забирають із квітів пахучих, від того має і собі силу могутню, лікує від усіх хвороб...»

(Заходять  — Лікар і Пасічник.)
Лікар. Тисячі років тому лікарі майже всіх стародавніх країн вважали, що мед дуже цілющий. До складу багатьох ліків входив мед. Так було в Давньому Єгипті, Греції, Індії, Китаї. І сьогодні мед не втратив свого значення. Лікують ним різні хвороби: рани, простуду, захворювання легень, хвороби серця, печінки, нирок, нервової системи, хвороби очей, шкіри. Застосовують мед також у косметиці, використовують для профілактики променевої хвороби.
Пасічник. Прополіс має сильну дію проти збудників шкідливих хвороб! Було з’ясовано, що він згубно діє на 100 штамів мікроорганізмів.
Лікар. Використання прополісу в медицині здавна відоме. Він ефективно діє під час лікування опіків, екземи, пролежнів, різних захворювань шкіри.
Пасічник. Знеболювальну дію прополісу застосовують і в стоматології. Значну популярність прополіс набув після того, яка папа Пій XII оголосив його священним продуктом.
Лікар. Українці шанують бджолу-трудівницю, із шаною ставляться до її праці, здавна використовують мед, як цілющий засіб проти усіх хвороб.

Виступ 1 групи:

До Спасівки бджола робить на пана, а після Спасівки — на себе.
Бджоли сидять на стінках вуликів — на спеку, а коли вилітають вранці — на нестерпну жарінь.
З 2 до 10 жовтня пасічники повинні перенести вулики в омшаники. При цьому спостерігали: якщо бджоли старанно позаліплювали вічка, то зима буде суворою.
Бджоли вилітають із вулика, але летять далеко від нього — невдовзі піде дощ.
Бджоли вранці не вилітають із вуликів, а сидять у них і гудуть — протягом найближчих 6 годин буде дощ.
10 жовтня — Саватій-бджільник.
Починається бджолина дев’ятка: щоденно по ложці меду з’їдають від шлункових хвороб.
Учитель. А ще народ склав безліч прислів’їв про бджолу. В народі божу комаху дуже шанують і поважають, а порівнянням «працьовита як бджілка» нагороджують працелюбну людину.
Виступ 2 групи:

Прислів'я:
Бджоли раді цвіту, а люди літу.
Бджола працює не для себе, а для людей.
 Добру людину бджола не кусає.
 Мала бджола, а й та працює.
Бджола каже: годуй мене на Івана, то я зроблю з тебе пана.
Бджола здалеку квітку чує.
Бджоли раді цвіту — а люди — літу.
Де бджоли, там і мед.
Восени і бджілка одружується.
Не кидай камінь у бджолиний рій.
Без бджоли меду не здобудеш.
Бджілка маленька, в роботі вдаленька.
Де цвіток, там медок.
Липень медовий бджілок чарує.
Краще жити бджолою, ніж умерти метеликом.
Прикмети
 Якщо бджоли вилітають вранці-рано на ясну погоду.
 Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах на ясну погоду.
 Бджоли скупчилися на стінках вулика на велику спеку.
 Припинився рух мурашок коло мурашника чекай непогоду
Ранній виліт бджіл – на ранню весну.
Якщо бджоли рано вилітають з вулика, буде теплий день.
Якщо влітку мало дощів, буде багато меду.
Коли червень медовий, то рік не дуже хлібовий.
Заметіль на Різдво — бджоли будуть гарно роїтися.
Коли влітку дощ рідко буває, тоді в вулику мед прибуває.
Ранній зліт бджіл — ознака того, що буде рання весна.

Виступ 3 групи:

ЗАГАДКИ

Я труд поважаю,
Все літо літаю
У поле, до гаю,
Збираю медок
Із різних квіток.
Кого не злюблю,
Того жалом колю. (Бджола)


У садку малий Микитка
Захотів зірвати квітку,
А вона його вкусила.
Що за квітка це була?
Це не квітка, а ... (бджола)
Не пілот, а летить,

Не мотор, а шумить
Не гадюка, а жалить. (Бджола

Сімсот солов'ят на одній полиці сидять. (Бджоли)

Зимою спить,
         Літом бринить,
         Понад садом літає,
         Солодку росу збирає. (Бджола


У вишневому садку
         Чути пісеньку таку:
         — Джу-джу-джу —
          На весь садок.
Нам нектар, а вам медок.
Аж тремтять довкруг гілки.
То збирають мед... (бджілки)

Як називається продукт, який бджоли дають людям? (Мед.)

Стоїть завод у полі.
Який? А це секрет
Працюють в ньому бджоли
Виготовляють мед(вулик)

Не мотор, а гуде, не пілот, а летить, не гадюка, а жалить

Якщо пив ти чай з медком,
 З нею ти добре знаком.
 Багато меду зібрала Роботяща... (Бджола)

Зайдіть до нас на город:
Коштує під яблунею завод,
У ньому - тисячі робітників
Снують із ранку до ночі.
Гуде, працює завод
И нам дає запашний мед! (Вулик)

Є на світі солодкий будинок,
Садом пахне в будинку тім.
 А мешканці, дзижчачи від радості,
У будиночок свій приносять насолоди,
Пригощаючи нас потім.
Угадайте - що за будинок? (Вулик)

Домовита господарка
 Пролетіла над галявиною,
Поклопочеться над квіткою –
Він поділиться медком. (Бджола)

Не дзижчу, коли сиджу.
Не дзижчу, коли ходжу.
 Не дзижчу, коли труджуся.
Я дзижчу, коли кружляюся! (Бджола)

Черно-желти, смугасті
В будиночку живуть хлопці.
Хоч вони й жалять боляче,
Їхньою роботою ми задоволені. (Бджоли)

Летить - гуде,
 Сяде - мовчить.
 Цілий день у працях,
То в лугах, то в садах.
 І хто їй друг –
Той завжди з медком.
 А хто їй не люб –
Рятуйся бігцем! (Бджола)

Працівник садовий,
Пасок медяний.
Задзижчала, як пила
, Смугаста... (Бджола)

Відвідати хочуть всі діти
 Самий солодкий будинок на світі.
Але хазяї дзижчать –
Строго будиночок сторожать. (Бджоли)

То що за диво-літаки
Сідають в лузі на квітки?
Не спочивають з далини,
А вантажі беруть вони.

В саду старому під селом
У них є свій аеродром.
І літаки – за летом лет – 
Везуть туди солодкий мед.
Відповідь (Бджоли)

Ця маленька трудівниця
Мед збирає як годиться: 
Все у вулик, все у соти, 
Не цурається роботи!
Відповідь (Бджілка)
Виступ 4 групи:

Якщо до вас підлетіла бджілка, то не робіть різких рухів.
Не підходьте близько до вуликів.
Бджоли не люблять різких запахів. Не використовуйте парфумів, коли граєтесь у саду, а неподалік є вулики.
Якщо ви ласуєте яблучком чи кавуном, і до вас підлетіла бджола, то поділіться з нею.
Не ходіть із розкуйовдженим волоссям біля вуликів.
Якщо ви будете дотримуватися цих настанов, не будете займати бджіл, вони не чіпатимуть вас.

Учитель. Бджоли — дуже миролюбні істоти. Жодна з них, збираючи нектар або пилок, ніколи не вкусить. Навпаки, коли ви захочете спіймати бджолу, вона сама, рятуючись, прагне якомога швидше відлетіти у безпечне місце, щоб продовжити працювати.
Недарма саме бджолу наші предки називали божою мухою. У народі вважалося за велике блюзнірство вбивати бджіл, лихословити щодо них. Ви ніколи не почуєте, щоб хтось із літніх людей сказав здохли бджоли, а тільки вмерли чи загинули.
Солодкий продукт особливо цінувався у господарсько-побутовому житті селян. Про велику шану і значення цього продукту свідчить той факт, що наші пращури робили «настави на мед». Скажімо, коли хтось мав позичити в сусіда особливо цінну річ, у тому числі й гроші, то казав: «Роблю наставу на мед». Це була найавторитетніша форма клятви, яка прирівнювалася до письмового заповіту. Порушення цієї обітниці накликало на лихослова громадську зневагу — такій людині вже ніколи не вірили, а відтак і не підтримували з нею ніякі взаємини.

                                Висновки
Ми дізнались, як зимують бджоли!
·        Зимівля бджіл тим успішніша, чим коротший період від осіннього до
весняного обльоту. В Україні він триває переважно 120 – 150 днів.
·        Чим більше молодих бджіл іде в зимівлю, тим краще вона проходить.
·        Забезпечують сім’ю якісними стільниками, залишаючи їх стільки, скільки займуть бджоли.
·        Бджолам залишають свіжий корм. На кожній рамці не менше 2 кг
 запечатаного меду.
·        Проводять підгодівлю медово-перговою сумішшю що забезпечує
збільшення розплоду на 48 %, або цукровим сиропом (1: 1), але розплід буде значно меншим.
·        У нашому краї бджоли зимують на дворі, бо можливі обльоти бджіл
 взимку.
·        Таким сімям залишають не менше 2,5 кг меду на вуличку і 2 – 3 ракми з пергою.



                                      Дидактичні матеріали
                               1 Вікторина
1.      Скільки очей у бджілки? (Крім двох основних, є ще троє майже непомітних.)
2.      Які кольори розрізняють бджоли? (Жовтий, білий, синій)
3.      Чому до вулика бджоли повертаються, ніби в штанцях? (Тому, що кошики, які розташовані на задніх ніжках, наповнюються пилком.)
4.      Як називається метелик, який є ворогом бджілок? (Метелик Мертва голова)
5.      Як довго живе робоча бджола? (Один місяць)
6.      Що роблять бджоли з настанням холодів? (Замазують воском у вулику всі тріщини, готуються до зимівлі, виселяють трутнів. Бджоли скупчуються навколо матки у великий клубок і, харчуючись малими дозами меду, очікують весну.)

                                2 Вікторина
1.     Якого кольору бджола? (коричнева із жовтими смугами)

2.     Скільки ніжок (лапок) у неї? (6)

3.     Які лапки у бджілки? ( волохаті)

4.     Що вона робить ніжками? ( збирає пилок )

5.     Чим бджола збирає нектар? ( хоботком )

6.     Куди вона несе нектар? ( У вулик )

7.      Хто головний у бджолиній сім’ї? (маточка )

8.     Що вони роблять на квітах? (запилюють, збирають нектар )




                             Народна мудрість
                                    Прислів'я
Бджоли раді цвіту, а люди літу.
Добру людину бджола не кусає.
Мала бджола, а й та працює.
Хто бджіл боїться, той меду не їсть.
 Бджолиний рій навчає жити у праці та по справедливості.

                                      Приказки
Де бджоли, там і мед.
Бджілка маленька, в роботі вдаленька.
Де цвіток, там медок.
Липень медовий бджілок чарує.
                               
                                Прикмети
Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.
Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах — на ясну погоду. Бджоли скупчилися на стінках вулика на велику спеку. Припинився рух мурашок коло мурашника чекай непогоду
Ранній виліт бджіл – на ранню весну.
Якщо бджоли рано вилітають з вулика, буде теплий день.
Якщо влітку мало дощів, буде багато меду.
Заметіль на Різдво — бджоли будуть гарно роїтися.
До Спасівки бджола робить на пана, а після Спасівки — на себе.
                                
                                  Загадки
Я труд поважаю,
Все літо літаю
У поле, до гаю,
Збираю медок
Із різних квіток.
Кого не злюблю,
Того жалом колю.

У садку малий Микитка
Захотів зірвати квітку,
А вона його вкусила.
Що за квітка це була?
Це не квітка, а ...

У вишневому садку
Чути пісеньку таку:
  — Джу-джу-джу —
 На весь садок.
Нам нектар, а вам медок.
Аж тремтять навкруг гілки.
То збирають мед...

Зайдіть до нас на город:
Працює  під яблунею завод,
У ньому - тисячі робітників
Снують із ранку до ночі.
Гуде, працює завод
і нам дає запашний мед!

Летить - гуде,
 Сяде - мовчить.
 Цілий день у працях,
То в лугах, то в садах.
 І хто їй друг –
Той завжди з медком.
 А хто їй не люб –
Рятуйся бігцем!

То що за диво-літаки
Сідають в лузі на квітки?
Не спочивають з далини,
А вантажі беруть вони.

 В саду старому за селом
У них є свій аеродром.
І літаки – за летом лет – 
Везуть туди солодкий мед.

Ця маленька трудівниця
Мед збирає як годиться: 
Все у вулик, все у соти, 
Не цурається роботи!

Тонкі крильця,
Смугаста спідниця,
Чорний поясок
Медовий голосок 

 Не мотор, а шуми
 Не пілот, а летить
 Не гадюка, а жалить.

Старанна господарка політає над лужком.
Привітається з квітником – він поділиться медком.
 Цілий день вона літає,
 Із квіток нектар збирає.
 Буде в місті і селі Мед солодкий на столі.

                     Прогнозування погоди
До Спасівки бджола робить на пана, а після Спасівки — на себе.
         Бджоли сидять на стінках вуликів — на спеку, а коли вилітають вранці — на нестерпну жарінь.
З 2 до 10 жовтня пасічники повинні перенести вулики в омшаники. При цьому спостерігали: якщо бджоли старанно позаліплювали вічка, то зима буде суворою.
Бджоли вилітають із вулика, але летять недалеко від нього — невдовзі піде дощ.
  Бджоли вранці не вилітають із вуликів, а сидять у них і гудуть — протягом найближчих 6 годин буде дощ.


                                     Художні твори

Муха й Бджола
Весною Муха-ледащиця
Майнула у садок
На ряст, на квітки подивиться,
Почуть Зозулин голосок.
От примостилась на красолі
Та й думає про те,
Що як то гарно жить на волі,
Коли усе цвіте.
Сидить, спесиво поглядає,
Що робиться в садку;
Вітрець тихесенько гойдає,
Мов панночку яку…
Побачила Бджолу близенько:
— Добридень! — каже їй.—
Оддиш хоч трохи, моя ненько,
Сідай отут мерщій.
— Та ніколи мені сидіти,—
Одвітуе Бджола,—
Вже час до пасіки летіти:
Далеко від села.
— Яка погана,— Муха каже,—
На світі доленька твоя:
Раненько встане, пізно ляже…
Мені б отак — змарніла б я,
За тиждень би головоньку схилила.
Моє життя, голубко мила,—
Талан як слід:
Чи де бенкет, чи де обід
Або весіллячко, родини,—
Такої гарної години
Ніколи не втеряю я:
І їм, і ласую доволі,—
Не те що клопоти у полі
І праця бідная твоя! —
На річ таку Бджола сказала:
— Нехай воно і так;
Та тільки он що я чувала,
Що Муху зневажає всяк,
Що де ти не поткнешся
Або до страви доторкнешся,—
Тебе ганяють скрізь:
Непрохана не лізь.
— Стару новинку,— каже Муха,—
Десь довелось тобі почуть!.
Запевне, дурень дурня слуха…
Велике діло — проженуть!
Не можна в двері — я в кватирку
Або пролізу в іншу дірку —
І зась усім!
Нехай ся байка мухам буде,
Щоб не сказали часом люде,
Що надокучив їм.

Людмила Бигич
Бджілка Майя
Бджілка Майя на весні
По саду літала.
З яблуневих квіточок
Нам медок збирала.

У ліщиновий лісок
Жу-жу-жу летіла,
І на гілочку куща
Відпочити сіла.

Наша Майя зібрала
Мед з усіх усюдів:
З поля, з лісу, з беріжка
На здоров’я людям.
Трудівниця замала,
Та все носить, носить.
Меду стільки нам дала –
На всю зиму досить

             

ОСА ТА БДЖОЛА
На квітоньці Бджілка спивала росу.
На квітоньці Бджілка зустріла Осу.
— Сестрице,— звернулась до Бджілки Оса,—
Хіба не однакова наша краса?
Ми схожі з тобою і дивно мені,
Що людям ти люба, а я чомусь — ні.
— Ой, сестро,— тут Бджілка спинила Осу,—
Хіба ж бо нас люблять лише за красу?
Багато гарніших комах у гаю...
Мене поважають за працю мою!

                   БДЖІЛКА Й ЗОЗУЛЯ
— Бджілко!— крикнула зозуля,—
Сядь, спочинь зі мною.
Любомило спочивати
В холодку весною.
Будем звідси ми дивитись,
Як земля радіє,
Як горить і сяє сонце,
Як садок біліє.
Будем слухати з тобою,
Як степи співають,
Як шумлять широкі ріки,
Як вітри гуляють.
— Ой, зозуленько ледача! —
Бджілка відказала.—
Чи не гріх тобі казати,
Щоб і я гуляла?!
Подивися: все працює на широкім світі —
І у лісі, і у полі, і в ясній блакиті.
Ось несе горобчик гусінь діток годувати.
Ось комашка травку тягне хатку будувати.
Там кує ковалик-дятлик,
Нірку жук копає,
В небі вітер хмарку гонить,
Де дощу немає.
Чи ж не соромно, зозуле,
Цілий день гуляти,
Чи не краще й веселіше
Жити й працювати?!
Прощавай: немає часу:
Треба мед збирати,
Треба кожну квітку в полі
Бджілці облітати.
Як зима страшна настане,
Полетиш у вирій.
А я лишусь зимувати
На Вкраїні милій.
Буду ж дбати я весною,
Щоб було що їсти,
Як сніги та хмари вкриють
Сонце променисте.
Заспівала бджілка пісню,
В сизім полі зникла,
А зозуля засмутилась,
Бо робить не звикла.


             Інсценізація  “ Муха і Бджола”
                 на театральному гуртку

 Автор: Як тільки сонечко пригріло, Муха вмостилася на красивій квітці і сама ліниво почесувати лапками живіт. Ось до квітки прилетіла Бджола і стала шввидко збирати нектар.

 Муха: Чому ти мені спати не заважаєш? І мою квітоньку гойдаєш?

 Бджола: Я тобі не заважаю – з квітки я нектар збираю.

 Муха: Дурна Бджола! Чому ти так стараєшся?

 Бджола: Бо мушу облетіти тисячі квіток, зібрати мед,гнагодувать діток.

 Муха: Ха-ха-ха! Багато ти працюєш.Либонь і вдома не ночуєш. А я не буду так збирати мед, не хочу знати я такої моди, бо для мого здоров’я така робота шкодить.

 Автор: І Муха шмигнула у хату, де мед стояв і всього іншого багато.

 Муха: Ой, скільки меду! З’їм я ложку!  І ще одну, і ще одну!

 Ой, мені зле – я кину ложку, а мед – візьму з собою на дорожку.

 Автор: І Муха в мед той улетіла,

 На нього сіла й утопилась.

 Недарма у народі кажуть

 Потроху дбай, але своєю працею



Інсценізована байка “ Жук і Бджола”

 Автор: Жук зустрівся з бджолою і каже:

 Жук: Ж-Ж-Ж-буду я краш-ш-ш-уне і ж-ж-ж- ити з тобою

 Ж-ж-авжди, ш-ш-шкрізь і вс-с-сюди.

 Бджола: З-з-з, о, с-с-сановний перехоз-з-з-зий.

 Моз-з-зе ти й не з-з-знаєс-с-с

 І не уявляєш моз-з-зе як ти сепеляєс-с-с!

 Автор: Продзижчала горда Бджілка

 Й зринула у небо

 Ну а жук, зітхнувши гірко

 Мовив сам до себе:

 Жук: Щоб не втрапити в халепу

 Коли небьудь ж-ж-жнову

 Терміново вчити треба

 Інож-ж-жемну мов

                            




                        Додатки 






 


 

                              



























                                         
                                        Література
1. Бджола медоносна //У світі дикої природи. – 2007. - № 1. – 12 листопада
2. Бджоли і оси //Юний натураліст. - 2009. №1.
3. Верес О. Зелена неділя. Літня читанка для початкової школи. – К.: «Освіта», 1993. – 224 с.
 4. Велика ілюстрована енциклопедія тварин: Пер. З нім./ Текст Ф. Керфоллі і М. Феррарі; Іл.. І. Сталіо, А.Кантуччі і А. Моранді. – К.: Махаон-Україна, 2004. – 240 с.: іл.
 5. Веселий струмочок: Хрестоматія для позакласного читання. З клас/ [Упоряд. Л. О. Гребенькова.]– X.: Видавництво «Ранок», 2009. – 144 с.
6. Все про тварин. Енциклопедія для наймолодших. К.: «Махаон – Україна», 2005. – 160с.
7. Закувала зозуленька. Антологія української народної твор¬чості: Пісні, прислів'я, загадки, скоромовки: Для ст. шк. віку. [Упоряд., передм. та прим. Н. С. Шумади; худож. оформл. В. П. Вересюка. Упоряд. граф, матеріалу С. М. Музиченка].– К.: Веселка, 1989. – 606 с: іл.
8. Латченко Л. Як бджоли довідуються про те, що десь з’явилось багато нектару //Юний натураліст. – 2009.– № 2.
9. Скуратівський В. Т. Місяцелік: Укр. нар. календар. – К.: Мистецтво, 1992. – 208 с: іл.
10. Страви з меду //Пасіка. – 1995.– № 6.
11. Стрєлков Д. П, Енциклопедія тварин. О. Ф. Цеханська / –Харків: Пегас, 2005.– 64 с: іл..
12. Сухомлинський В. О. Чиста криниця: Казки, оповідання, етюди: Для сімейного читання / Упоряд. О. В. Сухомлинської; Передм. Д. С. Чередниченка; Худож. оформл. Н. В.Сосніної. – К.: Веселка, 1993. – 287 с: іл.
13. Тучапська Г.В. Чому так називається? Етимологічний словник учня початкових класів. – Тернопіль: «Богдан», 1998. – 72 с.
14. Поліщук В.П. Довідник пасічника./ В.А. Гайдар, М. І. К. Чергик та ін..: «Урожай», 1990. – 219с.